modeller vs. pk.

Kära dagbok!
I dessa tider är det mycket snack om modeller, skönhetsideal och modebranchen.
Det många säger är att det är förjälvligt att smala, snygga tjejer måste gå ner i vikt för att kunna bli modeller. Jag håller med. Att en redan smal tjej ska behöva gå ner i vikt för att uppfylla vissa människors krav är mysko och känns fel. Det känns även lite omodernt och motsägelsefullt att vi inte i dagen 2000- tals samhälle har kommit längre i utvecklingen trots att vi hela tiden talar om att alla människor är lika mycket värda, det är insidan som räknas osv.osv. Det är lite knas.

Men!  Något mer som känns lite omodernt och fel är att folk inte blir respekterade för det de tycker om. Jag tycker inte att man ska behöva skämmas för vad man tycker. Tycker man om att läsa elle och gillar mode blir man ofta tillrättavisad med en "du ska inte tro att du är nått"- blick, och tycker man att Kate Moss är skitsnygg får man höra " Men du fattar väl att det är fel?!?!?"
Igår under modelluttagningarna gick det föbi många människor och skickade in blickar som sa "shit, de där är ju helt sjuka" eller "dom fattar väl att dom inte kan bli modeller?!?" Varför kan man inte få ha en dröm att bli modell och varför kan man inte få tycka att det är roligt med den där glamourösa världen som man bara får ta del av om man läser elle?

Jag försvarar inte dagens sjuka skönhetsideal, men jag är trött på att folk inte får tycka att det är okej och att de inte får tycka det är roligt med mode och modeller. Det är en svår balansgång.

that's all, hoppas ni inte missförstår mig.

Kommentarer
Postat av: Iiii

Åh. jag förstår VERKLIGEN hur du menar Emm. Tummen upp för ditt inlägg. :)

2007-10-03 @ 20:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0