Skärpning.

Okej, jag känner för att skriva. Och jag känner för att förklara för alla er som inte riktigt förstår oss tusentals människor runt om i världen som väljer att åka till Rättvik varje år, så därför tänker jag göra det nu. Dags att reda ut ett och annat.

Stiftsgården är ingen suspekt sekt- superkristen grej som man gör för att man vill ha kontakt med gud. Det är tillochmed komiskt att så många tror det. Att det enda man gör är att sitta i kyrkan och be tillsammans. Det är inte det det handlar om. Inte alls faktiskt. Det handlar om att finna och träffa vänner för livet, att få tillfälle att bara vara och att ta det lungt och att fundera på allt som är förjävligt i ens liv. Och känna att man inte är ensam om att sträva mot ett mål- kanske tillochmed samma mål som någon annan. Och det är ett tillfälle då man får vara sig själv längst ut i alla fingertoppar. Det är det det handlar om. Att vila upp sig, se nått nytt, tänka och framförallt: Ha jävligt roligt medans man gör det.
Såklart är dock en del av allt detta religionen, det är trotsallt en kristen lägergård. Man går till kapellet tre gånger om dagen. Morgonbön, bön mitt på dagen och aftonbön alternativt mässa. Det är dock inget krav på att man ska vara kristen. Det finns minst lika många där som inte alls tror, men som kommer för allt det andra. Och man är välkommen iallafall. Kravlöst. Och det är det som är det fantastiska med det.

Det är just allt det här som gör att det blir sjukt jobbigt att komma hem efter en vistelse på stg. För här är ingenting kravlöst. och man är återigen ensam om att sträva mot det där målet som man delar med så många andra. och man vet aldrig hur länge det kommer dröja tills man får träffa sina vänner som bor runt om i vårt avlånga land.

Dock är det svårt att förstå det- jag skulle vilja säga att det är omöjligt att ens ha ett hum om hur allt är om man aldrig har varit där. Så snälla, sluta ha förutfattade meningar.

Sådärja.

Jag måste bara citera världens bästa Petter (haha, inte petter och jag vi är goda vänner)
"p1 i år blev så sjukt bra  för att alla strävade efter att det skulle bli en så bra period som möjligt och alla gjorde sitt bästa för att vi skulle nå det målet." 
Det stämmer som faaaan!

hjärta på er, ni är så jäävla betydelsefulla.
och en extra puss på Malin och Viktor som made my kväll med sin bildserie.


Kommentarer
Postat av: M

Jag kanske börjar förstå stiftgården lite bättre Emma :) Om det är som jag tror fattar jag varför du är där och ränner!

2007-09-17 @ 22:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0