Vår busschaufför är en man med glatt humör.

Trots att vi är inne i en mörk period av året och de flesta går och blir deppiga har jag lagt märke till en yrkesgrupp som har trotsat mörkret och snarare har blivit gladare, mer skämtsamma och trevligare än de brukar vara. Busschaufförerna!

För det första är de alltid så trevliga när man går på bussen. "HEJHEJ" och ett stort smajl. Som om de är speciellt glada att se just mig. Sen har de allt oftare utnyttjat mikrofonen som finns framma i chaufförsbåset. Som förra veckan när min absoluta favoritchaffis lättade upp stämmningen i den smockfulla bussen genom att dra ett alla barnen skämt:

"Har ni hört denhära? Alla barnen satt på bussen, utom Mats, han fick ståplats"

Det tyckte jag var mycket roligt, vilket alla som var närvarande nog kan intyga. Ett annat exempel är när jag åkte hem idag, och bussen körde in på Östra Hamngatan för att släppa av den större delen av den feta folkmassan. Då sade chaffisen typ följande:

"Tack för ni stog ut, är det nån som vill ha mitt jobb?"

Detta var dock inte lika uppskattat som förgående skämt, det drog bara ner några fniss och inte många gapskratt. Men att hon kunde skämta om sin egen arbetssituation var ju ändå lite komiskt tyckte jag. Det fanns ett ljus i mörkret även för henne.

Buschaffisar alltså, dom kan konsten att lätta upp stämningen. Gör en insats, bli busschaufför!

Kommentarer
Postat av: Bräl

oh my god! :O snacka om att ha tur att råka ut för SNÄLLA busschaufförer på swebus! Jag har nog knappt träffat en! Tacka vet jag Hedmans ^^

2008-12-03 @ 18:50:50
URL: http://ibole.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag måste nog tyvärr hålla med Bräl jag med. Inte ofta man träffar på sånna här glädjespridare. Du har en lyckans tur :)

2008-12-03 @ 19:42:35
URL: http://idaekskog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0