Fifan!

Ja, som vissa av er vet såg vi en otroligt obehaglig men ack så bra film på psykologin den här veckan.
Det här kan man läsa på wikipedia om filmen Experimentet:

"Filmen grundar sig på ett verkligt experiment (Stanford prison experiment) som utfördes vid Stanford University 1971 där 24 frivilliga delades upp i fångar och vakter. I en källare byggdes ett slags fängelse. Vakterna fick i uppgift att sköta fängelset på det sätt de ansåg lämpligt, förutom att de inte fick använda fysiskt våld. Experimentet skulle ha hållit på i två veckor men avbröts den sjätte dagen."

Den sista meningen är ju helt sjuk. Fatta hur störda människor kan vara, hur sjukt dom kan bete sig och hur lätt man påverkas och formas efter andra. Och hur snabbt det kan urarta. Experimentet skulle ha hållit på i två veckor, men avbröts efter sex dagar för att det urartade snabbare än man trodde. Säger inte det en hel del om människans natur? Människan skrämmer och äcklar mig lite ibland. Se filmen, säger jag bara.

En av mina mentorer sa i en diskussion i veckan följande: Jag tror att ni alltid bär med er skolan på ett sätt som inte elever på andra program gör. Ni går alltid i skolan.

Och ja, det gör vi banne mig. Här sitter jag och reflekterar över och bloggar om filmen klockan kvart över tio en fredagskväll.

Trevlig helg, mina vänner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0