Att upptäcka samma band flera gånger.

Det finns nog ingen period som är så härlig att komma in i som en Mando Diao-period. Jag råkar ut för en med jämna mellanrum. En period av detta slag börjar med en chock över att jag äger alla Mando-skivor. När och var köpte jag dessa? Sedan tänker jag för mig själv att man kanske skulle lyssna lite, det var ju ett tag sen. Då är man fast! Samma visa varje gång. Man sitter där och lyssnar på skivorna om och om igen och slås av hur bra låtar Gustaf Norén och Björn Dixgård skriver. Hur bra de sjunger och vilka bra komp de har och hur fint synten låter. En viktig del i denna period är även upptäckandet av en ny låt som blir just denna periodens favoritlåt. Denna gång är det "You can't steal my love" som jag aldrig tidigare insett hur bra den är. "Hurricane bar" är för övrigt en skiva som jag har köpt för en låt, "God Knows". Men jösses, vad många andra fina låtar det finns på den!

Det går nästan inte att slita sig ur en Mando-period. Man är helt fast tills man inser att om man lyssnar på en enda låt en gång till så kommer man aldrig mer kunna lyssna på Mando utan att man tvångsmässigt stampar takten och påpekar precis när elgitarren kommer in. Då lägger man tillbaka skivorna i hyllan för att hitta dem igen om cirka tre månader. Och bli lika chockad som förra gången.


Måste
Köpa
"Give
Me
Fire"
!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0