Student 2009. Inga stormar än...tjena!

Sjungom studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtat med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.
Inga stormar än
i våra sinnen bo,
hoppet är vår vän,
och vi dess löften tro,
när vi knyta förbund i den lund,
där de härliga lagrarna gro!
där de härliga lagrarna gro!
Hurra!

Så sjunger man på studenten. Den låten har jag ända sen jag var liten förknippat med lycka och framtid. Nu är det inte långt kvar tills jag får sjunga den igen, till mig själv denna gång. Det är jag som har en ljusnande framtid! Det är bara det att nu när det äntligen är dags; studenten och det stora steget ut i livet, vill jag inte. Jag kommer inte överleva en dag utan skolan. Det är trots sina brister så perfekt. Man har sina rutiner som man följer och man känner till allt som händer och man trivs, trots allt, ganska så bra. Dessutom har jag den bästa klassen jag någonsin har haft! Jag vill inte skiljas från dem. När jag på nyårsnatten pratade om denna ångest med en vän som varit i min situation förstog jag dock att det inte är meningen att det ska vara lätt. Dessutom fick jag veta att det bästa man kan göra är att umgås så mycket som möjligt samt ta vara på den sista terminen tillsammans. Jag glömde bara att fråga hur man egentligen gör det.

Jag har dessutom min andra familj i skolan. Vi ses sju dagar i veckan, äter, handlar, åker på chartersemestrar och lever tillsammans. Jag står inte ut med tanken på att jag snart inte kommer kunna få min dagliga dos av Bräl-kramar eller känna på Lajsas smilgropar. Förhoppningsvis och troligtvis kommer denna vänskap inte ta slut bara för att skolan gör det. Risken är dock befintlig och då vet jag inte vad jag skulle göra. Det kommer säkert bli så att alla flyttar till Stockholm, London, Malmö, Barcelona och vaddetnuheter. Där skaffar sig alla nya vänner, relationer, fina utbildningar och jobb och glömmer så sakterligen bort att de en gång hade en vän som hette Emma Hulander. Hon sitter fortfarande kvar i Falun för hon hade ingen plan för sitt liv.

För det är en annan dålig sak med att ta studenten. Folk frågar hela tiden, allt mer frekvent, vad min plan är. "Vad ska du göra med ditt liv, då?". "Vad vill du bli då?". JAG VET INTEEE! Sluta fråga, jag får ångest och panik. Jag har inte utformat någon plan, jag har för många och inga idéer på samma gång. Jag är inte det minsta rädd för att jag inte vet vad jag vill arbeta med. Det kommer komma av sig självt, det vet jag, bara man har tålamod. Men vad gör man fram till dess? Och hur länge måste man vänta? Vart ska jag göra av mig själv? Hjäälp! Det är så skönt att bo här hemma, men det ser kanske lite konstigt ut när man är 30 och fortfarande in har lämnat boet. Jag skulle dö av att bo själv i en främmande stad, det är iallafall en sak jag har kommit fram till.

Jag vill ha studentveckan med allt vad den innebär. Fina kläder, totalt firande, uppmärksamhet, sommarlov, presenter, folk, bal och gärna fint väder. Sommarlov! Sen kan det väl räcka? Sen kan man väl få komma tillbaka efter 10 veckor och umgås och vara bekymmerslös? Inte? Nähä. För inte allt för länge sedan pratade vi om livskriser på psykologin. En av en människas många livskriser sker ofta när man tar ska sluta skolan. Jag har redan kommit in i den. (Glöm ej att man har ensamrätt på sina kriser).

Jag kan inte sova.
 

Kommentarer
Postat av: Maddis

känner igen mig helt och hållet! :S jag vill inte heller skiljas från min klass och mina andra vänner (inklusive dig!) men hur man än gör kommer folk flytta iväg och göra andra saker och det kommer aldrig bli som förut :/ hur mkt man än vill hålla kontakten så blir det aldrig samma sak liksom, för man kommer inte ses lika ofta. och när folk säger att den bästa tiden är nu blir man ju jättestressad :S och jag har inga planer alls efter balen... man får väl bara hoppas att det blir ännu bättre sen till slut. :P att det ska vara värt det ändå trots beslutsångest inför framtiden och vänner-skilsmässa :P usch det är verkligen med blandade känslor jag ser på studenten. men det kanske man iofs ska vara glad för. om man bara skulle vara lycklig att man slutar så kanske man inte har haft det så kul dessa tre år eller inte haft så bra klass. ^^ långt inlägg blev det nu men jag var tvungen att ventilera mina egna känslor och säga att: du är inte ensam Emma! ;P kram påre

2009-01-08 @ 16:21:05
Postat av: M

åh, emma, du kommer inte glömmas bort, & familjen har man alltid kvar. vart man än i världen vänder (aha,aha! lite bibelord så du ska veta vad jag pratar om)! i vårt fall två familjer!

2009-01-08 @ 20:41:35
Postat av: M

nu försvann allt jag skrev, men vart du än i världen vänder (jag kan min bibelramsa!) så finns familjen alltid kvar, och vi har två! ingen medlem glöms bort i en familj ju. jag svär vid mina njurar att du får hälsa på mig när som helst, vart som helst :)

2009-01-08 @ 20:45:19
Postat av: Bräl

Emser! Den dagen jag glömmer dig min kära vän är för att jag är hjärndöd eller nått. & det är ju faktiskt ännu värre än att jag glömt dig, vad nu det var för tröst :) Men hänka till London i några månader tycker jag! hihi :D

2009-01-08 @ 22:02:35
URL: http://ibole.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0